REKLAMA

Narodziny 50 tys. dzieci zarejestrowano online!

– Czujemy się niczym dumni rodzice. Nasze dziecko – e-usługa umożliwiająca zgłaszanie online narodzin dziecka – osiągnęło dziś kolejny ważny etap swojego życia. Dzięki niej zarejestrowano narodziny 50 tysięcy maluchów – chwalą się przedstawiciele Ministerstwa Cyfryzacji.

Ostatnie tygodnie pokazują, że zainteresowanie naszą e-usługą nieustannie rośnie. Lipiec był rekordowy. Online zgłoszono wtedy dokładnie 4703 nowonarodzonych dzieci. To o 1029 maluchów więcej, niż w czerwcu – mówi minister cyfryzacji Marek Zagórski. – Od początku sierpnia rodzice skorzystali z tej możliwości już ponad dwa tysiące razy. 50-tysięczny maluch został zgłoszony online 16 sierpnia około godz. 13 – dodaje szef MC.

E-usługa działa od 1 czerwca ubiegłego roku. Umożliwia nie tylko zgłoszenie narodzin nowego członka rodziny, ale i załatwienie kilku innych spraw.

Na podstawie elektronicznego zgłoszenia kierownik Urzędu Stanu Cywilnego sporządza akt urodzenia oraz inne dokumenty – jeden bezpłatny odpis skrócony aktu urodzenia, powiadomienie o nadaniu numeru PESEL i – jeśli maluch został zameldowany – także zaświadczenie o zameldowaniu – tłumaczy minister cyfryzacji Marek Zagórski. – Wszystkie te dokumenty rodzice mogą dostać drogą elektroniczną – na skrzynkę ePUAP. Do wyboru mają także osobisty odbiór na poczcie lub w urzędzie – dodaje szef Ministerstwa Cyfryzacji.

Jak zgłosić narodziny dziecka online:

Powinniście to zrobić w ciągu 21 dni od wystawienia karty urodzenia. Kartę urodzenia wystawi upoważniona do tego osoba, która odebrała poród – np. lekarz lub położna. Przekaże ją do Urzędu Stanu Cywilnego (USC) najpóźniej trzy dni od jej wystawienia.

Przygotowując się do zgłoszenie urodzenia dziecka załóż Profil Zaufany – jeśli jeszcze go nie masz. Sprawdź, jak to zrobić.

Karta wystawiona. Teraz wejdź na www.obywatel.gov.pl. Wybierz usługę Zgłoś urodzenie dziecka. Cały proces to tylko pięć prostych kroków:

Krok 1: Oświadczasz, że jesteś rodzicem (zgłosić narodziny może mama lub tata).

Krok 2: Sprawdzasz poprawność swoich danych oraz wprowadzasz dane drugiego rodzica.

Krok 3: Uzupełniasz dane dziecka.

Krok 4: Wybierasz adres zameldowania dziecka i sposób odbioru dokumentów.

Krok 5: Sprawdzasz wszystkie informacje we wniosku i podpisujesz go Profilem Zaufanym.

Gotowe!

W zgłoszeniu warto podać swój adres e-mail i numer telefonu – mogą się przydać gdyby kierownik USC potrzebował wyjaśnień.

Projekt „Kampanie edukacyjno-informacyjne na rzecz upowszechniania korzyści z wykorzystywania technologii cyfrowych” realizowany jest przez Ministerstwo Cyfryzacji we współpracy z Państwowym Instytutem Badawczym NASK. Kampanie mają na celu promowanie wykorzystywania technologii w codziennym życiu przez osoby w różnym wieku, przełamywanie barier z tym związanych oraz wzrost cyfrowych kompetencji społeczeństwa. Projekt obejmuje cztery obszary: jakość życia, e-usługi publiczne, bezpieczeństwo w sieci i programowanie.

Źródło: Ministerstwo Cyfryzacji

19-08-2019