REKLAMA

Sztuka wysoka, by mogła zaistnieć

W dniach 11-16 maja w Sanoku, odbył się już II Międzynarodowy Festiwal Muzyki Organowej i Kameralnej. Organizatorami tego przedsięwzięcia jest Stowarzyszenie PRO ARTIS, dyrektorem artystycznym Festiwalu jest dr hab. Piotr Rojek – prof. AMKL we Wrocławiu, zaś dyrektorem organizacyjnym – prezes Stowarzyszenia – mgr Łukasz Kot. 

Pomysł powstania Festiwalu zrodził się z potrzeby ożywienia kultury muzycznej miasta Sanoka, szczególnie w zakresie muzyki organowej i kameralnej, która na terenie województwa podkarpackiego nadal jeszcze jest mało popularna. I edycja Festiwalu, która odbyła się w dniach 16-18 października 2020 roku, mimo licznych ograniczeń związanych z epidemią Covid-19 odniosła ogromny sukces, kiedy to koncerty i warsztaty artystyczne (przy zachowaniu najwyższej ostrożności sanitarnej) zgromadziły liczną publiczność. To właśnie było motorem napędowym do zorganizowania tegorocznej II edycji Festiwalu. Sztuka wysoka, by mogła zaistnieć, wymaga wsparcia i obecności osób znakomitych w swojej profesji, ludzi niezwykłej wiedzy, pasji i otwartości. Z tego powodu, na drugą edycję naszego Festiwalu zaprosiliśmy światowej rangi, wybitnych artystów, muzyków i pedagogów. Wśród nich znaleźli się: Piotr Rojek, Róża Lorenc, Wiktor Brzuchacz, Bogdan Narloch, Roman Gryń, Jakub Stefek, zespół Vox Varshe, Sławomir Kamiński, Dumitru Harea, Arkadiusz Bialic oraz Żeleński String Quartet.

Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom słuchaczy, wszystkie koncerty były transmitowane na żywo, dzięki profesjonalnej firmie ARS SONORA z Łodzi, z Jakubem Garbaczem na czele. Jako organizatorów cieszy nas również fakt, że na koncertach mimo ograniczeń sanitarnych, zgromadziła się publiczność, która gromkimi brawami oklaskiwała artystów.

Koncerty organowe odbywają się właśnie w kościołach, ponieważ w nich mamy dostęp do takich instrumentów. Organy to instrument bardzo specyficzny, poza kościołami możemy je znaleźć jedynie w budynkach filharmonii, czy w wielkich salach koncertowych. Wykorzystując to, co mamy w naszym mieście, chcieliśmy pokazać, że organy to nie tylko muzyka religijna, ale mogą one zabrzmieć w innej konfiguracji, czyli organy w połączeniu z trąbką, ze skrzypcami lub z fletnią Pana. Poza solowym brzmieniem organów, mogliśmy je usłyszeć wraz zespołem VOX VARSHE, który przeniósł nas w świat muzyki żydowskiej, nieco orientalnej. Podczas finałowego koncertu rozbrzmiały organy w połączeniu z kwartetem smyczkowym ŻELEŃSKI STRING QUARTET. Poprzez ciekawe połączenia organów z innymi instrumentami dostrzegamy różnorodność tej muzyki.

Organizatorzy podkreślają, że chcą zainteresować innych tym niepowtarzalnym instrumentem. Głównym centrum koncertów pozostają organy, zaś cała „otoczka” ma za zadanie pokazać bogactwo literatury tego typu muzyki, która – jak ufamy – przyciągnie nie tylko miłośników dzięków organów, ale także innych słuchaczy – dodaje organizator Łukasz Kot. Szczególne podziękowania należą się osobom i instytucjom, dzięki którym II Międzynarodowy Festiwal Muzyki Organowej i Kameralnej w Sanoku mógł się odbyć.

Organizacja Festiwalu była możliwa dzięki wsparciu finansowemu:

Urzędu Marszałkowskiego w Rzeszowie Starostwa Powiatowego w Sanoku Urzędu miasta Sanoka.

Serdeczne podziękowania kierujemy do sponsorów i darczyńców:

FUNDACJA PZU PGNiG oddział w Sanoku EAE Elektronik PASS POLSKA SPGK FORGA PZU MONT INOX FED SAN AVANTI ROYAL PALACE KONSYLIUM PIJALNIA CZEKOLADY M. Pelczar Chocolatier TRANSPRZĘT LASY PAŃSTWOWE Nadleśnictwo Lesko PODKARPACKA FUNDACJA ROZWOJU KULTURY

Sz. P. Europoseł Bogdan Rzońca Sz. P. Poseł na SEJM RP dr Piotr Uruski Sz. P. Jan Paszkiewicz Sz. P. Marcin Łapiszczak Sz. P. Henryka Tymoczko Sz. P. Wanda Kot Sz. P. Grzegorz Stabryła

Honorowy patronat objęli:

Minister Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu – prof. Piotr Gliński Marszałek Województwa Podkarpackiego – Władysław Ortyl Metropolita Przemyski – JE ks. abp Adam Szal Burmistrz Miasta Sanoka – Tomasz Matuszewski

Wsparcie organizacyjne:

Państwowa Szkoła Muzyczna I i II st. w Sanoku Społeczna Szkoła Muzyczna II st. w Sanoku ARS SONORA Jakub Garbacz

Parafia pw. Przemienienia Pańskiego w Sanoku – ks. proboszcz Roman Froń Parafia pw. Najświętszego Serca Pana Jezusa w Sanoku – ks. proboszcz Piotr Buk Parafia pw. Podwyższenia Krzyża Świętego w Sanoku – o. gwardian Bartosz Pawłowski

I Ogólnopolski Konkurs Młodych Organistów w Sanoku

Ogromnym sukcesem okazał się także I Ogólnopolski Konkurs Młodych Organistów. Zainteresowanie konkursem było ogromne, bowiem uczestnikami konkursu byli uczniowie szkół muzycznych II st. z całej Polski (Wrocław, Opole, Płock, Warszawa, Kraków, Bielsko-Biała, Tarnów, Racibórz, Rybnik, Katowice, Mielec i Rzeszów). Organizatorzy otrzymali 22 zgłoszenia, z których to 20 uczniów wzięło udział w zmaganiach konkursowych. Przesłuchania miały charakter otwarty, a uczestnicy zostali zakwalifikowania do dwóch grup wiekowych zgodnie z zasadami: grupa młodsza – klasy I – III szkoły muzycznej II stopnia oraz grupa starsza – klasy IV – VI szkoły muzycznej II stopnia.

Wszyscy uczestnicy obowiązkowo wykonywali program w obu etapach: * grupa młodsza: I etap – utwór z dawnej muzyki polskiej – Preludium i fuga J. S. Bacha lub innego kompozytora z epoki baroku II etap – utwór dowolny zróżnicowany w charakterze lub dwa kontrastujące utwory * grupa starsza: I etap – Preludium chorałowe z figurowanym cantus firmus z epoki baroku – Preludium i fuga J. S. Bacha (oprócz małych), D. Buxtehudego, G. Böhma, V. Lübecka II etap – utwór romantyczny lub o charakterze romantycznym

Łączny czas trwania programu w grupie młodszej nie mógł przekraczać 20 minut, a w grupie starszej – 30 minut. Uczestnicy Festiwalu wykonywali program na dwóch instrumentach: I etap – w Kościele pw. Podwyższenia Krzyża Świętego, ul. Franciszkańska 7 (oo. Franciszkanie) – instrument mechaniczny II etap – w Kościele pw. Najświętszego Serca Pana Jezusa, ul Lipińskiego 54 – instrument elektro-pneumatyczny

Pracom Jury konkursu przewodniczył dr hab. Piotr Rojek, prof. AMKL we Wrocławiu, którego wspierali prof. dr hab. Elżbieta Karolak (AM w Poznaniu) i prof. dr hab. Radosław Marzec (AM w Bydgoszczy). W wyniku oceny wszystkich prezentacji konkursowych, Jury podjęło decyzję o przyznaniu 12 wyróżnień:

GRUPA MŁODSZA: – Paweł Jan Pociask /I Nagroda/ – 400 zł naucz. Maciej Banek ASM II st. w Krakowie – Paweł Stroka /II Nagroda/ – 250 zł naucz. Elżbieta Włosek-Żurawiecka PSM I st. w Raciborzu – Gabriel Wojaczek /II Nagroda/ – 250 zł naucz. Stanisław Pielczyk PSM I i II st. w Rybniku – Paulina Zimoń /III Nagroda/ – 100 zł naucz. Elżbieta Włosek-Żurawiecka PSM I st. w Raciborzu

GRUPA STARSZA: – Jakub Moneta /I Nagroda/ – 700 zł naucz. Piotr Rojek OSM I i II st. we Wrocławiu – Emilian Stanisz /I Nagroda/ – 700 zł naucz. Barbara Lorenc POSM II st. w Katowicach – Krzysztof Bas /II Nagroda/ – 500 zł naucz. Krzysztof Karcz ZPSM I i II st. w Bielsko-Białej – Dominik Kapinos /II Nagroda/ – 500 zł naucz. Agnieszka Kramarz PSM I i II st. w Mielcu – Bogumiła Kutacha /III Nagroda/ – 300 zł naucz. Tomasz Zając ZSM nr 1 w Rzeszowie – Grzegorz Wijas /III Nagroda/ – 300 zł naucz. Elżbieta Maciejowska ZSM w Tarnowie

WYRÓŻNIENIA GRUPA STARSZA: – Karol Płonka naucz. Wiesław Kaczor ZSM w Tarnowie – Oliwier Sajdak naucz. Wiesław Kaczor ZSM w Tarnowie – Jan Mendrala naucz. Paweł Górczyński PSM I i II st. w Płocku

Każdy z uczestników konkursu otrzymał pamiątkowy dyplom, oraz nagrody rzeczowe ufundowane przez Państwowe Wydawnictwo Muzyczne w Krakowie oraz Narodowy Instytut Fryderyka Chopina w Warszawie. Laureaci poza nagrodami rzeczowymi otrzymali nagrody pieniężne, okolicznościową statuetkę oraz dyplom laureata. Ponadto Jury przyznało nagrody specjalne w postaci indywidualnych koncertów dla laureatów I i II miejsc w grupie starszej.

Sanok, 19 maja 2021 r. Dyr. organizacyjny – Łukasz Kot


20-05-2021