Ważny krok w realizacji obwodnicy Leska – Przełomowy moment dla regionu

LESKO / PODKARPACIE. W lutym b.r. Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie oraz Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska wydały postanowienia uzgadniające do raportu oddziaływania na środowisko budowy obwodnicy Leska. Obydwa dokumenty stanowią podstawę do wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach procedowanej przez Burmistrza Miasta i Gminy Lesko.
– Rolą Zarządu Województwa jest podejmowanie również trudnych decyzji, ale ich cel musi być jasny dla społeczeństwa – dbamy o zrównoważony rozwój wszystkich regionów Podkarpacia. Każda inwestycja drogowa jest mocnym impulsem dla gospodarki i turystyki. Zarazem, każda inwestycja wpływa na lokalne społeczności. Zaproponowaliśmy przedstawicielom gminy Lesko dodatkowe środki finansowe na realizację zadania służącemu stricte mieszkańcom. Teraz pora na kolejny ważny krok i wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach przez lokalny samorząd. Cel jest jeden – inwestować w przyszłość Leska i przeciwdziałać jego dalszej marginalizacji – podkreśla Marszałek Piotr Pilch.
Podstawowe fakty
Uzgodnionym środowiskowo i wybranym do realizacji jest wariant W2 obwodnicy. Jak przedstawia poniższa ilustracja obwodnica Leska będzie zaczynać się rondem na drodze krajowej nr 84, przebiegać nowym mostem przez rzekę San i kończyć się w Huzelach na projektowanym rondzie, gdzie połączy się z istniejącą drogą wojewódzką nr 894. Nowa droga będzie miała długość około 4,5 km, kategorię wojewódzką i klasę techniczną G.
Obwodnica jest zorientowana na kierunku Zagórz – Hoczew i przejmie znaczną część ruchu samochodowego na tej trasie. Wartość inwestycji szacowana jest na 180 milionów złotych. Z czego 100 milionów złotych to dofinansowanie z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg, a 80 milionów złotych to wkład Województwa Podkarpackiego.
Aktualne zaawansowanie inwestycji
W wydanych postanowieniach uzgadniających Wód Polskich i RDOŚ określono wytyczne fazy realizacji i eksploatacji terenu, ze szczególnym uwzględnieniem ochrony przyrody i zasobów naturalnych oraz ograniczenia uciążliwości dla terenów sąsiednich. Ustalono m.in. usytuowanie ekranów akustycznych czy lokalizację przejść dla zwierząt, wykonanie nasadzeń zastępczych, wymagania dotyczące usytuowania zaplecza budowy jak również wymagania dotyczące umocnienia brzegów koryta rzeki San. Obydwa postanowienia to ostatnie dokumenty niezbędne do wydania przez Burmistrza Miasta i Gminy Lesko decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, która umożliwi uzyskanie kolejnej decyzji – pozwolenia wodnoprawnego, wydawanego przez PG Wody Polskie.
Decyzje te wraz z opracowaną dokumentacją projektową oraz wszelkimi uzgodnieniami zostaną złożone do Wojewody Podkarpackiego w celu wydania decyzji zezwolenia na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Decyzja ZRID umożliwi ogłoszenie postępowania przetargowego na realizację robót budowlanych.
Prognozy ruchu
Nowy odcinek drogi przejmie z drogi krajowej nr 84 część ruchu tranzytowego na kierunku Sanok – Lesko – Baligród – Cisna oraz Sanok – Lesko – Polańczyk – Wołkowyja – Czarna.
Zgodnie z opracowaną prognozą ruchu, natężenie ruchu w 2026 roku na obwodnicy ustalono na 6803 pojazdów na dobę, a w 2036 r. na 7913 pojazdów na dobę. Zgodnie z Generalnym Pomiarem Ruchu, który był przeprowadzony w latach 2020/2021, w punkcie pomiarowym zlokalizowanym na drodze krajowej nr 84 w pobliżu ulicy Podgórskiej, natężenie ruchu wynosiło 10 986 pojazdów na dobę. Zatem spodziewać się można znaczącego zmniejszenia liczby pojazdów na przeciążonym rondzie w Lesku.
Nowy most – stary most
Strategicznym celem budowy nowego odcinka drogi wojewódzkiej nr 894 jest zapewnienie ciągłości i płynności ruchu pomiędzy drogą krajową nr 84 zlokalizowaną na prawym brzegu rz. San a drogą wojewódzką nr 894 na lewym brzegu. Słabym ogniwem tego układu jest istniejący most na Sanie w Huzelach. Ten prawie stuletni obiekt, choć poddawany remontom, ze względu na ograniczenia nośności oraz skrajni nie spełnia wymagań stawianych drogom wojewódzkim. Jakakolwiek awaria, praca utrzymaniowa czy roboty budowlane, powodują utrudnienia lub okresowe blokady ruchu. Rozwiązaniem tej sytuacji jest budowa nowej przeprawy przez San. Rozpiętość projektowanego mostu będzie wynosiła 145 m. Obiekt ten będzie miał nowoczesną konstrukcję, gdzie pomost będzie podwieszony do łuków za pomocą wieszaków tworzących kratowy układ zwany „Network arch”.
Ilustracja prezentuje projektowany most w technologii „Network arch”. Autor: PROMOST Consulting[/caption]
Obwodnica a krajobraz
Trasa obwodnicy nawiązuje do biegu koryta rzeki San zarówno na terenach zabudowy jak i poza nimi. Budowa obwodnicy nie powoduje istotnych zmian w zakresie wycinki drzew i krzewów. Architektura nowego mostu – most łukowy ze skratowanymi wieszakami wprost nawiązuje od istniejącego mostu o konstrukcji łuku kratowego. Końcowy odcinek ścieżki pieszo – rowerowej na wysokości zabudowy Huzeli ograniczono ścianą oporową uzyskując w ten sposób efekt promenady. Całość inwestycji jest dobrze przemyślana pod kątem dyskretnego – nie dominującego korespondowania z środowiskiem doliny rzeki San.
Zakres inwestycji obejmował będzie m.in.:
– budowę nowego odcinka drogi wojewódzkiej nr 894 Lesko – Hoczew – Wołkowyja – Czarna
– rozbudowę/budowę jednopoziomowych skrzyżowań z istniejącymi drogami,
– przebudowę i rozbudowę dróg na wlotach do skrzyżowań,
– budowę dodatkowych jezdni celem zapewnienia dostępności do drogi publicznej,
– przebudowę i budowę zjazdów publicznych i indywidualnych,
– budowę nowego mostu na rzece San,
– budowę przepustów i małych mostów
– budowę ściany oporowej,
– budowę elementów ochrony środowiska: ekranów akustycznych, przepustów ekologicznych dla zwierząt, małych mostów ekologicznych dla zwierząt, stałych ogrodzeń ochronno-naprowadzających, tymczasowych wygrodzeń,
– budowę i przebudowę chodników,
– budowę ścieżek rowerowych i ścieżek pieszo-rowerowych,
– budowę układu odwodnienia drogi odpowiadającego uwarunkowaniom terenowym,
– budowę lub przebudowę sieci oświetlenia drogowego,
– wykonanie nasadzeń,
– budowę kanału technologicznego,
– budowę, przebudowę lub zabezpieczenie kolidujących urządzeń infrastruktury technicznej,
– budowę elementów bezpieczeństwa ruchu drogowego,
– inne prace o charakterze przygotowawczym, pomocniczym i porządkującym
Na działkę nr 1016 na której znajduje się Dom Ludowy w Huzelach, w którym odbywają się Warsztaty Terapii Zajęciowej, przewidziano rozwiązania projektowe umożliwiające dojazd awaryjny pojazdom uprzywilejowanym.
Wizualizacja obwodnicy od strony miejscowości Huzele. Autor: PROMOST Consulting[/caption]
Wyburzenia
Do wyburzenia przewidziane są 3 budynki mieszkalne i 7 obiektów takich jak: budynki gospodarcze, piwnica, wiaty, altany i przepompownia. Większość znajduje się przy rondzie łączącym obwodnicę z istniejącą drogą wojewódzką nr 984 w Huzelach.
Nowe tereny inwestycyjne
Nowa droga przechodzić będzie przez przede wszystkim przez tereny niezabudowane lub luźno zagospodarowane, szczególnie w początkowym jej przebiegu. Zaplanowane rozwiązania dostępu do drogi publicznej zapewniają dogodne warunki dla rozwoju różnego rodzaju działalności na terenach przyległych do obwodnicy.
Powiązanie z inwestycją GDDKiA Zagórz – Lesko
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Oddział Rzeszów prowadzi działania zmierzające do opracowania koncepcji programowej rozbudowy drogi krajowej nr 84 na odcinku Zagórz (z mostem na rzece Osława) – Lesko/Postołów (z mostem na rzece San). Inwestycja GDDKiA zostanie dowiązana do rozwiązań obwodnicy Leska w ciągu DW 894.
Sieć rowerowa i połączenia z drogami innych kategorii
Ruch rowerowy oraz pieszy będą prowadzone po jezdniach dodatkowych oraz ścieżkach pieszo-rowerowych po obu stronach obwodnicy. Przejazdy dla rowerów i przejścia dla pieszych zostały zaprojektowane na skrzyżowaniach z istniejącymi drogami publicznymi.
Rozwiązania infrastruktury rowerowej obwodnicy Leska umożliwiają połączenie z planowaną siecią tras Velo San.
Informacje: KLIKNIJ TUTAJ
Inne ważne przeprawy na rzece San realizowane przez PZDW
Obwodnica Leska z budową mostu na rzece San jest kolejną i nie ostatnią inwestycją Województwa Podkarpackiego, która umacnia i rozwija ciągłość ruchu na styku dróg wojewódzkich i krajowych oraz przechodzi przez rzekę San. W fazie budowy są:
– nowy docinek DW 865 wraz z budową mostu na rzece San w m. Jarosław – połączenie z DK 94,
– nowy odcinek DW 855 z budową mostu na rzece San w m. Stalowa Wola – połączenie z DK 77.
W fazie projektowej jest budowa nowego odcinka DW 854 wraz z mostem na rzece San w miejscowościach Wrzawy i Pniów. Na wszystkie te inwestycje Województwo Podkarpackie pozyskało dotacje ze środków Skarbu Państwa.
Materiały nadesłane