REKLAMA

Zatrważające wyniki badań dzieci. Skaczą krócej, biegają wolniej

POLSKA. Ponad 3 mln dzieci wzięło udział w tegorocznym badaniu kompetencji ruchowych. Celem było określenie poziomu kondycji fizycznej uczniów z klas 4-8 szkoły podstawowej i porównanie ich do podobnych badań przeprowadzonych 15 i 25 lat temu. Wyniki są szokujące. Nasze dzieci skaczą zdecydowanie krócej i biegają zdecydowanie wolniej. Z kolei według badań z poprzedniego roku, 88% dzieci z klas 1-3 nie jest w stanie wykonać przewrotu w przód!

Badanie kompetencji ruchowych dzieci i młodzieży, to pierwszy zakrojony na tak szeroką skalę test poziomu kondycji fizycznej uczniów szkół podstawowych. Badania przeprowadzono w roku szkolnym 23/24.

Pod lupą nauczycieli wychowania fizycznego znaleźli się uczniowie klas 4-8. W skali kraju zbadano prawie 3,1 mln dzieci. Jeszcze nigdy nie testowano na tak dużej grupie najmłodszych. W programie zarejestrowało się 24 899 z 25 800 (96,5 proc.) wszystkich szkół.

Uczniowie wykonywali cztery testy: bieg wahadłowy 10 x 5m, beep test (wytrzymałość), plank – deska oraz skok w dal z miejsca (skoczność).

Wyniki osiągnięte przez dzieci, porównano z badaniami przeprowadzonymi w 1999 i 2009 roku. Zestawienie danych jest zatrważające i powinno mocno zaniepokoić każdego rodzica, a przede wszystkim dać jasny sygnał do działania i dbałości o ruch i kondycję dziecka.

W przypadku każdego testu, dzieci, które podlegały badaniom w tym roku, wypadły gorzej lub znacznie gorzej od rówieśników 15 i 25 lat temu.

SKOK W DAL

W skoku w dal z miejsca obserwuje się systematyczne pogarszanie wyników. – Chłopcy i dziewczynki w 1999 roku byli w stanie skoczyć dalej niż w 2024 roku. Różnica sięga nawet ponad 20 centymetrów. To dużo, to wynik gorszy o nawet 10-12 procent – zwracał uwagę Minister Sportu i Turystyki Sławomir Nitras.

BEEP TEST

Także w beep teście chłopcy i dziewczynki systematycznie pogarszali swój wynik w stosunku do rówieśników z 1999 i 2009 roku. Różnice pogłębiają się wraz z wiekiem badanych uczniów, zarówno wśród dziewcząt, jak i chłopców.

W przypadku dziewczynek już w 13. roku życia sprawność maleje, w przypadku chłopców następuje to trochę później, około 16. roku życia. – To dane, które powinny być powodem do głębokiej refleksji, dla wszystkich – zaznaczył Sławomir Nitras.

PLANK – DESKA

Wyniki dotyczące tzw. deski pokazują, jak dramatycznie kompetencja ruchowa zanika u dziewczynek. Dziewczynka w wieku 10 lat jest w stanie wytrzymać w takiej pozycji średnio 110 sekund, a kobieta w wieku 19 lat 90 sekund.

BIEG 10×5 METRÓW

Analogicznie przedstawiają się wyniki dotyczące biegu wahadłowego 10 razy 5 metrów. Około 15-16. roku życia czas potrzebny na wykonanie tego ćwiczenia rośnie, co oznacza, że kompetencja ruchowa naszej młodzieży maleje.

Warto w tym miejscu przywołać również wyniki badań przeprowadzonych w ubiegłym roku przez Akademię Wychowania Fizycznego w Warszawie.

Wynika z nich, że aż 88% dzieci z klas 1-3 szkoły podstawowej nie potrafi wykonać przewrotu w przód! 74% dzieci z klas 4-6 nie potrafi kozłować piłki, a 57%nie umie skakać przez skakankę.

Podobnie jest z innymi ćwiczeniami fizycznymi. O ile w 1979 r. dziesięciolatki były w stanie wykonać zwis na drążku przez 24 sekundy, to teraz już tylko przez osiem sekund – zwróciła uwagę prof. Anna Fijałkowska w artykule dla TVP Sport.

Jak się okazało, jeśli chodzi o skok w dal z miejsca, to przed laty dzieci wykonywały go średnio na odległość 129 cm. Obecnie jest to już zaledwie 100 cm.

Siedmiolatki 600 metrów biegiem w 1979 r. były w stanie pokonać w czasie 3 minut i 5 sekund, dziś potrzebują na to 3 minut i 45 sekund – podał TVP Sport.

Wnioski i kolejne kroki

Kolejne kroki, które zostaną podjęte w następstwie badania z roku szkolnego 23/24:

  • rozszerzenie badań kompetencji ruchowych na klasy I-III szkół podstawowych,
  • realizacja badań kompetencji ruchowych w 100 proc. szkół,
  • informacja dla rodziców o wynikach testów ich dzieci,
  • edukacja zdrowotna – nowy przedmiot w szkołach,
  • monitoring ze strony kuratorów. Zobowiązanie kuratorów do przedstawienia wyjaśnień przez dyrektorów,
  • powołanie zespołu ds. zmian podstaw programowych W-F,
  • wspomagane lekcje W-F w klasach I-III szkół podstawowych,
  • zmiana nazwy i priorytetu programu na „Badanie kompetencji ruchowych młodzieży szkolnej”, zamiast „Sportowe Talenty”.

Kolejne badanie

W tym roku szkolnym również zostanie przeprowadzone badanie kompetencji ruchowych. Minister Sławomir Nitras zwrócił się z apelem do rodziców:

Chcemy pomóc waszym dzieciom, istnieje obawa, że wasze dzieci w waszym wieku będą mniej sprawne, niż jesteście wy. Bez waszego wsparcia, bez zrozumienia tego problemu, bez świadomości wyzwania przed jakim stoimy, bez waszej pomocy, my tego procesu sami nie przeprowadzimy. Sprawa jest niezmiernie poważna – mówił szef MSiT.


grafika poglądowa

źródło: Red., MSiT, TVP Sport

03-10-2024